onsdag 26. januar 2011

Endelig!

Nå er oldemorsrutene, bestemorsrutene, heklerutene eller hva man nå skal kalle de godt igang. Jeg hadde et svare strev med å finne passende farger og ditto heklenål. Husfliddamen her i Grimstad prøvde så godt hun kunne å rettlede meg til ingen nytte. Jeg vet jo sånn nogenlunde hva slags uttrykk jeg vil ha og jeg er ikke særlig åpen for alternativer som gjør at teppet mitt vil se ut som et ... nettopp ... husflidteppe!! 

Lånebilde fra www.hekleogstrikkeoppskrifter.com 
De er sikker fine og flotte for de som liker sånne...der er ikke jeg for å si det sånn. Jeg syns det er såå sinnsykt mye arbeid i et slikt teppe, kostbart er det også, til at jeg vil overlate fargevalg og kvalitet til restegarntilfeldighetene. Jeg hadde virkelig problemer med å finne grønne nyanser som skulle passe inn sammen med de lilla fargene i teppet mitt. Jeg ville ha friskheten som jeg falt for i en gammel GG katalog fra 2008. Men min valgte garnprodusent leverer ikke den sarte grønne jeg så gjerne ville ha.


Husfliddamen foreslo et annet bomullsgarn som hadde samme strikkefasthet og som var spot-on den fargen jeg var ute etter! FLAX!! Jeg var litt skeptisk til å blande garnprodusenter, men herli'land!!.. husfliddamer vet hva de snakker om! ...så jeg kjøpte restelageret hennes på 5 nøster av denne vidunderlige grønne.

Som jeg fortalte sist så har denne husfliddamen plassert meg i en aldri så liten sær kategori - kun opptatt av fargene kategorien tror jeg...og det stemmer jo forsåvidt. Men jeg vil da påstå at jeg også har en fot godt plantet i kategorien KVALITET....for hva har den husfliddamen solgt meg!!! 50% nylon, 50% bomull og vaskes på 30 grader...jaja, jeg fikk de grisebillig og nå ligger de i restekassa mi sammen med andre idiotkjøp.


Lånebilde...mine rester
er i diverse skap over hele huset!

Jeg hadde funnet 3 flotte lilla nyanser og en bladgrønn som jeg var tålig fornøyd med. Jeg ville jo ha et teppe som gjenspeilte nyansene til syrinene og det er en frisk grønn farge som heller mot olivenfarget i dem som ikke blir levert av min garnprodusent. Jeg måtte enten velge en supersyrlig grønn eller en gressgrønn...fristet ikke. Men...joda jeg er endt opp med den supersyrlige grønne, juhuu!!!




En liten skål for å endelig være i mål med fargevalg

eller??????
Mine ruter som inneholder både den mørke og den lyse grønne

Det ble faktisk ikke så verst sammen med de andre fargene. Jeg fant også en nyanse til av lilla som de ikke hadde sist jeg handlet. Så nå sitter jeg altså med et arbeid som ska ha 50% hvitt i seg og resten fordelt på fire lilla og to grønne...eller?? Det er liksom noe som skurrer! Skal jeg ta vekk de grønne tro?? Sabla vanskelig valg syns jeg. 

Jeg sorterte og vurderte for og imot
Tror jeg gjorde det riktige ved å ta bort disse grønne lappene.
Nå er de 35 lappene blitt til 21...de grønne lager jeg noe annet av. De resterende ca 100 lappene blir i lilla og hvitt...END OF STORY!! Guddd i himmelen så vanskelig det er å få bestemt seg, men så inderlig godt når uroen i fargevalget er borte. Nå hekles det 1-2 lapper om dagen på for liten pinne! Kommer tilbake med mer slumreteppenytt når de er ferdige til montering ved påsketider eller deromkring. 

Tror jeg blir ganske så fornøyd med dette:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar